Concurrentie tussen kappers in winkelcentrum Seinhorst

Sinds zaterdag 18 juni 2011 is er een tweede kapsalon geopend in winkelcentrum Seinhorst in Hilversum. BrainWash kappers heeft na tien jaar het (relatieve) monopolie van Guitoneau doorbroken. Bij de initiële huuronderhandelingen had Guitoneau bedongen dat er tien jaar lang in het winkelcentrum geen andere kapsalon mocht worden gevestigd. Korte tijd na deze periode heeft Brainwash het pand waar eerst de Rabobank zat betrokken.

Twee bedrijven die eenzelfde dienst aanbieden betekent dat er marktwerking kan gaan plaatsvinden. De vaste lage prijs van BrainWash voor elke knipbeurt is €15 en in de openingsweek is het zelfs verlaagd naar €10. Een afspraak maken is niet mogelijk. Ook bij Guitoneau kan je zonder afspraak terecht, maar is het ook mogelijk een afspraak te maken.

De lage prijs leidde bij BrainWash tot een volle zaak. Wachttijden lopen op tot anderhalf uur. Guitoneau slaat terug en geeft €7,50 korting op een behandeling. Deze bonnen worden door medewerkers van de kapsalon uitgedeeld aan bezoekers van het winkelcentrum.

Naast prijzen wordt er geconcurreerd op openingstijden, waar Guitoneau doordeweeks open is van 9 tot 18 en op vrijdag tot 21 is BrainWash open van 9 tot 20 en op vrijdag ook tot 21. Op zaterdag opent Guitoneau de deuren van 830 tot 1700 en BrainWash is open van 8-18.

Beide kapsalons hebben terugkomacties, 10% korting als je een nieuwe afspraak over zes weken maakt bij Guitoneau en 10% korting bij het aanbrengen van een nieuwe klant. Bij BrainWash wordt er 50% korting gegeven voor het aanbrengen van een nieuwe klant en de aanbrenger profiteert van eenzelfde kortingspercentage.

Jarenlang was er in het winkelcentrum een aanbieder, sinds een week zijn dat er twee. Guitoneau zal moeten wennen aan de concurrentie, maar zal ook profiteren van de grotere totale belangstelling. Natuurlijk zijn er de koopjesjagers die graag zo goedkoop mogelijk geknipt willen worden, maar er zijn ook nog de vaste klanten en de klanten die het lange wachten uit de weg gaan en doorlopen naar een kapsalon waar wel plek is of waar in ieder geval een plek gereserveerd kan worden.

Value appropriation

Value appropriation, Brandenburger and Stuart (1996)

Brandenburger en Stuart (1996) hebben de waardeverdeling beschreven en gebruikten onder andere het hiernaast weergegeven figuur waarin de totale waarde van de keten wordt weergegeven. De bovenkant is de waarde die door de koper wordt verkregen. Het gaat in dit geval om het verschil tussen wat de klant zou willen betalen voor een bezoek aan de kapper en de daadwerkelijke prijs. Het middelste gedeelte is de waarde die de kapper verkrijgt, dit is de prijs die betaald wordt door de klant waar de kosten van de bedrijfsvoering worden afgetrokken. Het onderste gedeelte is de waarde die de leveranciers van de kapper verkrijgen. Denk dan aan de werknemers en de verhuurder van het pand.

Mogelijk wil de consument nu minder betalen, omdat er met lagere prijzen wordt gewerkt bij concurrent BrainWash, dit verkleint de afstand tussen het bereid-te-betalen-bedrag en de prijs voor Guitoneau. Wel is de verwachting dat het bedrag dat de consument wil betalen voor een knipbeurt bij Guitoneau hoger is dan voor een knipbeurt bij BrainWash. De kosten voor de Guitoneau blijven waarschijnlijk gelijk, vaste kosten voor personeel en huur is niet ineens te verlagen, hierdoor wordt de afstand tussen prijs en kosten ook kleiner.

De grootste winnaar is de consument die nu door de marktwerking een groter aanbod heeft tegen een aantrekkelijkere prijs.

Bron: Brandenburger, A. M., & Harborne W. Stuart. (1996). Value-based Business Strategy. Journal of Economics & Management Strategy, 5(1), 5-24.

Update 8-10-2012
Deze post wordt vaak gevonden bij het zoeken naar “kappers seinhorst” of aanverwante zoekopdrachten. Gisteren zag ik dat Brainwash een volgende concurrentiestap heeft gemaakt. Ze zijn namelijk geopend op zondag.  De consument heeft dus het meeste voordeel bij de concurrentiestrijd tussen de kappers Guitoneau en Brainwash in winkelcentrum Seinhorst in Hilversum.
(Uiteraard plaats ik hier wel een disclaimer bij, want ik wil niet beweren dat ik een bedrijvengids of openingstijdenregister beheer. Ga dus zelf na of ze echt open zijn, links naar de websites van de kappers staan in de alinea hierboven en in de eerste alinea.)

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s