BP messenactie

Wie

BP
Schulte-Ufer
Joop Braakhekke en Le Garage

Wat

Bij iedere tankbeurt wordt een spaarzegel gegeven en bij meer dan 20 liter zelfs 2. Een spaarkaart is al vol met drie zegels. Met de spaarkaart en bijbetaling kan een van de messen worden aangeschaft bij de BP-tankstations. De messen worden met kortingen tot 90% verkocht. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. De messen zijn niet in assortimenten van kookwinkels opgenomen waardoor niet is na te gaan of deze claim klopt. En Schulte-Ufer is voornamelijk bekend van pannen en ketels. De actie loopt van 19-10-2011 tot en met 31-1-2012.

Doel

Het verhogen van de gemiddelde brandstofafname in de actieperiode
Het overhalen van automobilisten om bij BP te gaan tanken

Middelen

Offline:
Displays in de winkel met QR-codes bij elk item
Grote reclamedoeken bij de tankstations
Online:

  •     Een actiesite
  •     Een youtubekanaal met mesles. Via de QR-codes op de display bij het mes word je naar het juiste filmpje gestuurd.
  •     Deelbuttons voor Hyves, Facebook en Twitter

Redemptie

Exacte cijfers ken ik niet. Het sparen is makkelijk, je hebt zo een spaarkaart vol. Een mes aanschaffen kost ook bijna niets, zeker als er bij is vermeld wat de oorspronkelijke prijs is.
De items zijn makkelijk te krijgen, je hoeft er alleen maar voor bij de BP te tanken. Veel automobilisten zullen om het messenblok vol te krijgen dit dan ook zeker doen. Dat messenblok is een slimme zet, zodra iemand dit blok bestelt is de kans groot dat diegene het blok ook vol met de juiste messen wil krijgen. De zegelsparende tanker zal bij het tanken stoppen als hij net over de de 20 liter is. En vervolgens nog een keer 20 liter tanken. Alhoewel de totale brandstofafname dan wel toeneemt, zal het de toename van de gemiddelde brandstofafname verlagen.
Het is nu hopen dat de gewoontes van deze automobilisten ook blijvend zijn veranderd en ze zonder spaaractie ook bij de BP blijven tanken.

Extra

De messen zijn op. Niet alle spaarkaarten zijn ingewisseld dus de actie wordt verlengd. Door een volle spaarkaart in te wisselen kan er tussen 19-3 en 16-4 alsnog het gewenste mes worden afgehaald.

Voordelen

BP

De brandstofafname wordt verhoogd in de actieperiode
Nieuwe klanten leren BP kennen en een deel van de klanten zal blijven tanken bij BP

Schulte-Ufer

Ik ben nog niet achter het doel van Schulte-Ufer. Ze zijn voornamelijk bekend van pannen en ketels en wellicht willen ze met deze actie de messenmarkt betreden. Een andere reden kan zijn dat ze overcapaciteit hadden of dat er een grote restvoorraad was blijven liggen. De winkelprijzen die genoemd worden lijken mij erg hoog. Ik verwacht dan ook dat het vooral een bijdrage is aan de omzet en niet aan de winst (ook niet aan verlies). Het bedrag dat moet worden bijbetaald lijkt me dekkend voor de kostprijs.

Joop Braakhekke

Joop geeft mesles en er avondjes uit in zijn restaurant Le Garage te winnen. Joop bevestigt het beeld dat hij een toonaangevende kok is, en hij deelt een deel van zijn kennis over het gebruik van messen waardoor voor de eindgebruiker duidelijk wordt welk mes wanneer gebruikt moet worden.

Klanten

Klanten vervangen hun messen. Er is op een makkelijke manier een set messen te sparen en ook sparen voor een enkel mes is prima te doen.

Conclusie

Deze actie is groots opgezet. De communicatie is slim ingezet. Door Joop Braakhekke het boegbeeld te laten zijn wordt de beleving van de kwaliteit van messen verhoogd. Het youtubekanaal bevat korte, strak geproduceerde filmpjes met een duidelijke instructie.  De inzet van Facebook, Hyves en Twitter beperkt zich tot de mogelijkheid vrienden/volgers op de hoogte te stellen van deze actie. Dit zou verder uitgebouwd kunnen worden door online conversaties op gang te brengen.
Deze actie kent volgens mij alleen maar winnaars: BP verhoogt de brandstofverkoop, Schulte-Ufer boekt een grote omzet en afzet en maakt naam als messenfabrikant, Joop Braakhekke bevestigt zijn imago en de klanten hebben naast een volle tank ook nog eens een goed gevuld messenblok.

(eerder gepubliceerd op www.marijn-geert.nl)
www.bp.nl
http://www.greenorange.com/2011/12/07/de-vlijmscherpe-spaaractie-van-bp/
http://www.schulte-ufer-kg.de/schulte-ufer/die-produkte/
http://www.youtube.com/user/messenactie
http://www.restaurantlegarage.nl/
http://www.ogilvy.nl/site/een-messcherpe-bp-actie/#more-2311

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op BP messenactie

  1. Bas Woch zegt:

    Beste Marijn,

    Hartstikke leuk dat je onze campagne uitgebreid op het net beschreven hebt!
    We zouden het erg op prijs stellen als je ook de link naar de Ogilvy-site erbij zet.
    http://www.ogilvy.nl/site/een-messcherpe-bp-actie/#more-2311

    Ken jij toevallig ook Prezi Paul?

    Alvast bedankt.

    Bas Woch
    Project Manager

    Ogilvy Streamline
    Ogilvy Groep Nederland B.V. Amsterdam
    Office: +31-20-7963063
    Mobile: +31-6-81622830
    Email: bas.woch@ogilvy.com

  2. marijn23 zegt:

    Hallo Bas,

    Dank voor je reactie.
    de link staat erbij.
    Marijn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s