Nijntje? Of toch liever Hello Kitty?

“Wat zei je over Nijntje?”

-“Ik kan Nijntje niet vinden. Nijntje staat bijna nergens op youtube.”

“En nu?”

-“Nu kijk ik naar Hello Kitty. Veel leuker dan Nijntje.”

Bovenstaand een conversatie die ik onlangs voerde met mijn driejarige dochter. Ooit stond Youtube vol met filmpjes van Nijntje. Al die filmpjes waren reclame voor de merchandise van het konijn. Totdat Warner Bros begon met het laten verwijderen van de Nijntje-films.
Zelfs de introductie mocht niet meer worden gepubliceerd.

Waar zijn de filmpjes van Nijntje?

Mijn dochter van drie kan op Youtube Nijntje niet (meer) vinden. Op het officiële kanaal staan ook maar 8 filmpjes, waarvan slechts de helft kijkwaarde heeft voor de jongsten. Hello Kitty is wel makkelijk te vinden. Dit verklaart wellicht ook de populariteit van de Japanse kat ten op zichte van het Nederlandse konijn.

Merchandise

Mijn dochter wil geen kleren, speelgoed of boeken waar Nijntje op staat. Hello Kitty daarentegen is meer dan welkom. De onvindbaarheid van Nijntje op Youtube is hier een belangrijke reden voor. De enige reden om de “onofficiële” filmpjes te laten verwijderen van Youtube die ik kan bedenken is dat de verwachting is dat de DVD-verkopen van Nijntje omhooggaan. Ik vraag me af of dit is gelukt.

Positionering

De positionering van Hello Kitty is breder dan van Nijntje. Daar waar het konijn zich alleen in de belevingswereld van jonge kinderen nestelt, weet Hello Kitty ook volwassenen aan te spreken met pumps, slippers en regenlaarzen. Of met een naaimachine en vliegtuig.

Deel en vermenigvuldig

Mijn advies aan Mercis, publiceer alle filmpjes van Nijntje op Youtube en verhoog je omzet met overige merchandise. Zeker gezien de opkomst van tablets in combinatie met een steeds beter toegang tot internet wordt de behoefte aan DVD’s kleiner. En als je toch nog de intro van Nijntje wil zien, op Google Video is deze nog te vinden.

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s