Suikergoedbashers: Verkade heeft een goede reden nu al chocoladeletters te kopen.

Pepernoten, kruidnoten, chocoladeletters en speculaas. Met uitzondering van die laatste is het supermarktassortiment alleen in het laatste deel van het jaar verrijkt met decembersnoepgoed.

KruidnotenEn dat is raar, speculaas is het hele jaar door verkrijgbaar, maar de afgeleide kruidnoten niet. En chocoladeletters zijn nu te koop terwijl vermicelliletters voor in de soep het hele jaar door in het assortiment zitten. En dat zijn toch deels de dezelfde producten, een chocoladeletter is een chocoladereep in een andere vorm, en vermicelliletters is gewoon vermicelli.

Time targeting

Er zijn verschillende redenen te verzinnen voor seizoensproducten. Bij groente en fruit is het het makkelijkst uit te leggen, dat is verkrijgbaar in de betreffende oogsttijd.
Aardbeien WimbledonSchaarste zorgt voor een grotere vraag en bepaald voedsel is gelinkt aan een periode of tijdstip. Cup-a-soup claimt al sinds het Royco-tijdperk het moment om 16.00 uur, en kruidnoten zijn onlosmakelijk verbonden met Sinterklaas. Met Pasen worden eieren gegeten, met oud en nieuw oliebollen. Die laatste link ik ook aan de kermis. Bij een geboorte wordt beschuit met roze of blauwe muisjes geserveerd, althans in Nederland, de Belgen kennen deze traditie niet. Aardbeien en Wimbledon hebben eveneens een link.

Zijn de suikergoedbashers wel consequent?

Chocolade-eitjes lijken bij Pasen te horen, in December zijn ze ook volop te krijgen. En is het een kerststol, paasstol of een luxe stol? Ik denk het laatste waarbij de niet-verkochte kerststollen in een andere doos worden gestopt om zo te transformeren naar paasstol. Voor beide feesten is het dan een luxe stol. Schaatsen zijn het hele jaar door te koop, en als er ijs ligt wordt het grootste deel van de afzet en omzet gehaald.
Veel producten worden gelinkt aan een specifieke gebeurtenis en dat verklaart ook de selectieve verontwaardiging over de verkoop van kruidnoten en chocoladeletters nog voordat de goedheiligman voet aan wal heeft gezet in Nederland. Zouden de suikergoedbashers wel aardbeien kopen voor juni of na juli, en asperges eten voor de tweede donderdag in april en na 24 juni?

Een goede reden om te kopen

imageOm iedereen die vindt dat chocoladeletters in September nog niet in de winkel horen, maar al loopt te watertanden bij de gedachte aan de chocoladeletter M (dat is de grootste en ja, ook de platste) heeft Verkade iets bedacht om een uitstekende reden te hebben toch een letter aan te schaffen: het goede doel.
Koop twee chocoladeletters en je steunt het Ronald McDonaldkinderfonds.

Gezien mijn eigen ervaring in het Ronald McDonaldshuis in Leiden lijkt het me een uitstekend goed doel.
Slimme actie van Verkade om zo voor de chocoladeletterkopers de aankoop te rechtvaardigen.

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Marketing, opvallend, Reclame en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Suikergoedbashers: Verkade heeft een goede reden nu al chocoladeletters te kopen.

  1. Pingback: Sinterklaas in september in de supermarkt en wat mijn zoon (5) daarvan vindt | Marijn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s