Open brief aan treinreizigers

Beste medereiziger,

Het reizen met de trein is fantastisch. Met een eigen chauffeur, bij een trein heet die machinist, word je van station naar station gebracht. In de spits zijn er vaak te weinig zitplaatsen, terwijl er in de daluren plaatsen genoeg zijn.

Wat me opvalt is dat instappen in de trein lang duurt. En dat komt omdat de uitstappers niet kunnen uitstappen omdat de instappers in de weg staan. Het helpt echt niet om met zijn allen een haag van mensen te maken in de vorm van een trechter. Het uitstappen gaat dan langzamer, omdat er maar een persoon tegelijk uit kan.

Door je op die strategische positie voor de deur te positioneren ben je, als je eindelijk kan instappen, als individu misschien sneller in de trein, de groep is langzamer. Is het echt zo moeilijk om eerst iedereen te laten uitstappen? Is het echt zo erg als je niet als eerste in de trein bent? Is het echt zo erg dat je misschien een keer niet kan zitten?

Queue starts from this point. De rij begint hier.Ja, het is echt verschrikkelijk als je niet kan zitten tijdens je treinreis. Zeker als je elke dag met de trein reist. Dus ik snap dat iedereen zo snel mogelijk in de trein wil zijn om de beste zitplaats te bemachtigen.

We kunnen natuurlijk net als de Engelsen keurig in de rij gaan staan. De eerste in de rij mag als eerste naar binnen. We kunnen ook de stations zo maken dat er aan beide kanten van de trein een perron is. De uitstappers aan de linkerkant eruit, de instappers aan de rechterkant erin. We zijn echter geen Engelsen, en ook de stations verbouwen is niet gelijk gerealiseerd.

Het hele instap- en uitstapproces kan sneller, efficiënter en handiger. Als de trein aankomt, ga dan niet met de trein meelopen, maar wacht achter de geribbelde tegels (ja, die zijn bedoeld voor slechtzienden met een blindenstok), hou ruimte bij de trappen en lift, zodat alle uitstappers snel van het perron verdwijnen. Als iedereen is uitgestapt, loop dan rustig naar de deur, stap in en zoek een plaats. Het gaat echt sneller, en als we dit vanmorgen op spoor 2 op Utrecht Centraal hadden gedaan, had ik misschien wel genoeg gehad aan mijn vier minuten overstaptijd.

Tot de volgende keer,

Een medereiziger

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in opvallend, Persoonlijk en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Open brief aan treinreizigers

  1. King Billy zegt:

    Ook mentaliteit kan slachtoffer van het verleden worden. Bij gebrek aan een tafellaken, nét iets te groot voor een servetje.

  2. Als je vaker met het OV reist een heel herkenbare situatie. Ik voel wel wat voor de twee perron methode op de transitostations. Neem bijvoorbeeld Rotterdam Centraal bij de Metro waar het al bestaat. Is nog wel onwennig maar de trein is binnen een paar seconden leeg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s