De kracht van spaties in marketing

In marketing en reclame zijn er verschillende soorten spaties. De spatie te veel, de spatieteweinig en de vormgevingspatie. Samengestelde woorden worden regelmatig met een spatie geschreven. Dit is de spatie te veel. Merknamen zijn soms twee of meer woorden. Dit is de spatie te weinig. In logo’s wordt gebruik gemaakt van negatieve spaties, uitsparingen die bewust of onbewust een extra lading aan het logo geven. De kracht van spaties in marketing wordt in deze blog kort toegelicht.

“Spatie te veel”

Warme Winter VoetenHet niet aan elkaar schrijven van woorden is vaak fout Nederlands. Echter door platforms als Signalering Onjuist Spatiegebruik en netwerken als Facebook en Twitter worden deze fouten veelvuldig gedeeld. Zwarte Pieten Pakken , Alle Dames Hakken en Grote Boeken Markt zijn bekende voorbeelden. Deze week viel bij mij een flyer op de mat met de tekst warme winter voeten. Het kan dan volgens de regels van de Nederlandse taal fout zijn, het trekt wel de aandacht. En het inspireert tot het schrijven van deze blog.

De kracht van een spelfout

Een spelfout in de titel levert ook meer hits op dan een foutloze titel, althans zo wordt betoogd in onderstaande cartoon.

meer hits door spelfout in de titel

Aandacht voor de spatie: Rijks Museum

Rijks MuseumDe kunst van aandacht vragen door een samengesteld woord in twee woorden te schrijven werd vorig jaar naar een hoger niveau gebracht door het Rijksmuseum. Het beeldmerk bestaat uit tekst en tussen de s en de m is een halve spatie te zien. Een storm van kritiek was het gevolg en deze schrijfwijze werd uitgeroepen tot de onjuiste spatie van 2012

Spatieteweinig

De CamelCases zijn het beste voorbeeld van een spatie te weinig. Merknamen die bestaan uit twee woorden worden aan elkaar geschreven. Het tweede woord begint met een spatie. Het eerste meestal ook. Voorbeelden hiervan heb ik beschreven in de blog over CamelCases. Een aantal bekende voorbeelden: WordPress, YouTube, McDonalds, QuickTime en iPad.

Vormgevingspatie

Logo’s waarin negative space (voor het gemak vertaald in vormgevingspatie) zijn er alom. Sommige boodschappen zijn subliminaal. Hieronder staan de logo’s van FedEx, Myspace, de dierentuin van Keulen, ZDF en NBC.

De pijl in het logo van FedEX

Heb je ooit de pijl in het FedEx-logo gezien? Die is te vinden tussen de E en de x.De pijl in het logo van FedEx

Het klassieke logo van Myspace

Het (klassieke) Myspace-logo kent twee varianten. Een waarin space wordt benadrukt door een spatiesymbool, en een zonder de letters space.

Klassieke logo van myspace, met letters en spatie

Klassieke logo van myspace, zonder letters, met spatie

Logo van de Kölner Zoo

De dierentuin in Keulen heeft een olifant als logo. De poten worden gevormd door de uitsparingen ernaast waarin de Keulse Dom, een neushoorn en een giraffe zijn te herkennen.

Het logo van de dierentuin in Keulen. Logo Kölner Zoo

Logo van ZDF

Het logo van de Duitse zender ZDF heeft een Z die tevens een 2 is. Dit is natuurlijk niet toevallig. ZDF staat voor Zweites Deutsches Fernsehen. En voor de niet Duitstaligen, Zweites betekent tweede

 Logo van ZDF, de Z is een 2

Logo van NBC

In het NBC-logo is een pauw te zien.

 Het logo van NBC. Het zijn niet alleen kleuren, het is een pauw.

 

 

De kracht van spaties in marketing

via Marijn Krijger
De kracht van spaties in marketing

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Via MarijnKrijger.nl en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De kracht van spaties in marketing

  1. Selma zegt:

    Weer heerlijk leerzaam.
    Waarom lijk ik toch 1 van de weinige OBA bloggers (let op de spatie, en straks ook) te zijn die jouw pracht blogs leest?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s