Nederland 1 wordt NPO 1 en nog meer naamsveranderingen

MarketingNederland 1, 2 en 3 worden NPO 1, 2 en 3. Of dit een succesvolle naamsverandering is, moet nog blijken. In het verleden zijn veel organisaties en producten van naam veranderd. De redenen van deze naamsveranderingen zijn divers, een bedrijf is overgenomen, bedrijven zijn gefuseerd, een product wordt opnieuw in de markt gezet of de oude naam is besmet. Hieronder een overzicht van naamsveranderingen.

Eten en drinken.

Een Twix was voor 1992 een Raider. In Nederland in andere delen van de wereld was het altijd al een Twix. M&M’s waren Treets en Bonito’s. De chips van Smiths heten Lay’s en Negerzoenen zijn nu Zoenen. Melkunie werd Campina en inmiddels is Melkunie weer op de markt gebracht. Cup a Soup was van Royco en is nu van Unilever. En hondenvoer Pal werd Pedigree, alhoewel er nog steeds wordt gedacht dat het Pedigree Pal of Pal van Pedigree is. En dan hadden we nog Dr Oetker, dat werd Dr Oetker. Misschien zie je niet direct de wijziging, de uitspraak is veranderd. Waar we in Nederland de oe als oe uitspreken, moest dat ineens op zijn Duits en werd de oe een uh. [insert]flauwe grap over koetjesrepen[/insert]

Post en Telefonie

PTT was ooit de APT (Administatie der Posterijen en Telegrafieën) en werd vervolgens gesplitst in PTT Telecom en PTT Post. PTT Telecom werd KPN.
PTT Post werd TPG, vervolgens TNT en dit werd vervolgens gesplitst in TNT Express en PostNL.

Wanadoo werd Orange en dit werd weer overgenomen door T-Mobile, de naam werd vervolgens Online en daarna T-Mobile Online. Ook Dutchtone is overgegaan naar Orange en is nu T-Mobile. En dan hebben we nog Ben, met Dutchtone werd een UMTS-netwerk opgezet en aan het eind van 2002 had T-Mobile Ben overgenomen. In 2003 verdween Ben als merknaam om in 2008 weer als merk op de markt gebracht te worden door T-Mobile. Telfort werd O2 en toen weer Telfort, Libertel werd Vodafone, Tiscali werd Telfort Internet.

Nog meer naamsveranderingen

De Rijkspostspaarbank en de Postcheque- en Girodienst gingen op in de Postbank en in 2009 werd het ING. Creyf’s werd Start People. Jif werd Cif, Van Gend en Loos is overgenomen door DHL en ook Danzas werd DHL. Hilversum 3 werd 3FM. ABN en Amro fuseerden tot ABN AMRO, Holland Signaal werd Thales, Super de Boer is Jumbo geworden. Plan was Foster Parents Plan en Daewoo is nu Chevrolet. Price Waterhouse ging samen met Coopers & Lybrand en de naam werd PriceWaterhouseCoopers en is nu veranderd in PWC. Hoogovens veranderden via Corus in Tata Steel.

Weet je er nog meer?

Dit overzicht geeft een korte impressie van naamsveranderingen van organisaties en producten. Weet je nog meer organisaties of producten die van naam zijn veranderd? Ik hoor het graag in de reacties hieronder.

 

Nederland 1 wordt NPO 1 en nog meer naamsveranderingen

via Marijn Krijger
Nederland 1 wordt NPO 1 en nog meer naamsveranderingen

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Via MarijnKrijger.nl en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Nederland 1 wordt NPO 1 en nog meer naamsveranderingen

  1. timmerark zegt:

    Jee, wat een naamsveranderingen, daar sta je (ik) niet zo bij stil.

    Ik weet er nog één, stond op teletekst, bestaat dat eigenlijk nog?
    Het ging om mijn oude school. Die heette zeg maar Osdorper Scholen Gemeenschap, zou zo maar kunnen. Het bericht ging ongeveer zo:
    De Osdorper Scholen Gemeenschap heet tegenwoordig Langswater Lyceum.
    Dat komt omdat de Osdorper Scholen Gemeenschap de laatste jaren een slechte naam had gekregen.

    NPO? Ik heb het zijdelings gevolgd…kost volgens mij alleen maar geld. Net als dat gedoe met die Kroning. Er moet veel worden aangepast. Het brief papier bijvoorbeeld van alle Commissarissen van de Koningin. Nu ik er over nadenk, in deze tijd van crisis zou het met wat typex opgelost kunnen worden.

  2. Aad Verbaast zegt:

    What’s in a name. Directies overschatten vaak de impact van een dergelijke naamswijziging.
    Ook in dit geval. De motivatie is niet sterk. Belangrijkste argument wat gegeven werd de naam van de app moet kort zijn om vindbaar te zijn..
    Niet direct een reden om dan maar alles te wijzigen lijkt me.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s