“Deze advertentie heb ik al eens gezien. Hoe kan dat?” Retargeting

Met retargeting worden bezoekers bereikt die bepaalde pagina’s van een website hebben bezocht en vervolgens de website hebben verlaten. Een bezoeker, laten we hem Jan noemen, van een website is geïnteresseerd in een televisie. Op de website vergelijkt Jan de verschillende versies van het toestel. Hij vergelijkt toestellen van 42 inch van Samsung en Philips. Dan besluit Jan om weer weg te gaan. Op de volgende sites die hij bezoekt, ziet hij telkens advertenties van de televisieverkoper waarin TV’s van 42 inch worden aangeprezen. Toeval? Nee, dit is retargeting.

Hoe werkt dit?

Een website van een bedrijf heeft als doel: converteren. Dat betekent dat een bezoek aan de website leidt tot een vooraf gedefinieerd doelstelling. Dit is bijvoorbeeld de aankoop van een product, het downloaden van een folder, het achterlaten van contactgegevens of het bekijken van een video. 2% conversie bij een eerste bezoek is een modale score.

Dat betekent dat 98% van de bezoeken niet heeft leidt tot een conversie. Om de bezoekers te bereiken die niet converteerden kan er gebruik worden gemaakt van retargeting.

Bij de televisieverkoper uit de eerste alinea is nu bekend dat er iemand geïnteresseerd is in een TV, maar dat er nog geen aankoop heeft plaatsgevonden.

De zes manieren van retargeting

Er zijn verschillende manieren om te retargeten:

  1. Websiteretargeting
  2. Social retargeting
  3. Zoek-retargeting
  4. E-mailretargeting
  5. Dynamische retargeting
  6. CRM-retargeting

Er kan nog een zevende vorm worden benoemd, advertenties worden dan vertoond op basis van van bepaalde kenmerken die ook aanwezig zijn bij huidige kopers van producten. Dit is echter meer targeting dan retargeting.

Websiteretargeting

retargeting websiteMet behulp van verschillende technieken kan er voor worden gezorgd dat Jan opnieuw wordt geprikkeld om naar de website van de TV-verkoper te gaan. Op het moment dat er nog geen aankoop heeft plaatsgevonden weet de website nog niet dat het om Jan gaat. Wel is bekend dat vanaf een bepaald IP-adres interesse is getoond in een televisie van een bepaald type. Daarbij kan er een cookie zijn geplaatst met informatie over welke pagina’s zijn bezocht.

Er is bekend dat er interesse is in een televisie van Samsung en Philips van 42 inch. Als Jan op een andere website komt of bijvoorbeeld in Google een zoekopdracht uitvoert ziet hij advertenties van televisies van 42 inch van Philips en Samsung en toevallig zijn dat ook nog eens advertenties van de website die hij eerder heeft bezocht.

Jan gaat naar de website en krijgt een pagina voorgeschoteld met de beste televisies van 42 inch van Samsung en Philips. Hij besluit dat hij nu toch echt die TV wil aanschaffen en koopt een TV.

Social retargeting

Jan bezoekt een website van een televisieverkoper. Op deze website staan tweet-, like en google+-buttons. Jan bekijkt weer de televisies van 42 inch. Jan koopt niets en verlaat de website. Even later logt hij in op Facebook (of een ander sociaal netwerk) en er verschijnen advertenties van de televisieverkoper. Met behulp van de facebooktracker werd duidelijk dat Jan de website van de televisieverkoper zonder conversie had verlaten. De advertentie heeft als doel om Jan weer terug te laten komen.

searchretargetingZoek-retargeting

Jan zoekt op Google naar een TV van 42 inch. Er worden gelijk advertenties vertoond. Jan zoekt verder en gaat naar een website over voetbal. Op die website verschijnt een advertentie voor televisies van 42 inch.

E-mailretargeting

Er wordt een e-mailing gestuurd naar een klantenbestand. Toevallig zijn dat allemaal klanten die bij deze tv-verkoper hebben aangegeven graag een thuisbioscoop te willen hebben in de toekomst. Jan is een van de klanten. Hij ziet interessante artikelen staan over de nieuwste televisies. Jan klikt op dat artikel. Er wordt een cookie geplaatst en tijdens het surfen op het web krijgt Jan advertenties te zien van deze nieuwe televisies.

Dynamische retargeting

Er is data bekend over het zoekgedrag en de geschiedenis van het browsen. Deze data wordt gecombineerd en op basis hiervan worden advertenties vertoond.

CRM-retargeting

Een bedrijf dat televisies verkoopt, stuurt een adressenbestand, meestal een e-mailadressenbestand, naar een bedrijf. Dit bedrijf vindt deze klanten online. Er worden cookies geplaatst. Elke website waar dit bedrijf een contract mee heeft, toont advertenties van de televisieverkoper.

Retargeting is effectief

Retargeting wordt over het hele web gebruikt. En het werkt. Veel consumenten vertellen dat zij hier niet intrappen en dat ze zulke bedrijven juist mijden. Toch kan er door bedrijven gericht worden geadverteerd bij doelgroepen die interesse hebben in een product. Dit kan worden ingezet voor de verkoop van een enkel product, maar ook om aan een doelgroep te vertellen dat er een nieuwe collectie is, een actie wordt georganiseerd of door korting te bieden op complementaire producten.
Als maar een deel van de doelgroep klikt op de advertentie wordt er meer verkocht. Simpel omdat de mensen die ergens in zijn geïnteresseerd en een behoefte hebben, worden geholpen die behoefte te vervullen.

“Deze advertentie heb ik al eens gezien. Hoe kan dat?” Retargeting

via
“Deze advertentie heb ik al eens gezien. Hoe kan dat?” Retargeting

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Via MarijnKrijger.nl en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op “Deze advertentie heb ik al eens gezien. Hoe kan dat?” Retargeting

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s