Plain packaging – Gaan minder jongeren roken?

KWF Kankerbestrijding wil dat sigarettenpakjes allemaal dezelfde kleur krijgen. Plain packaging wordt dit genoemd. Merksymbolen moeten verdwijnen. De vrolijke gekleurde pakjes worden volgens eigen onderzoek geassocieerd met gezondheid, vakantie en het zijn de lievelingskleuren van kinderen.

Plain packaging

Plain packaging betekent dat op verpakkingen geen logo’s, kleuren en lettertype meer staan. Deze zijn vervangen door een neutrale opmaak. In Australië is gekozen voor olijfgroen omdat dit de minst aantrekkelijke kleur is voor jongeren.
KWF wil de jeugd beschermen en verwacht dit met het aanpassen van de sigarettenverpakking te realiseren. Iedereen weet inmiddels dat roken slecht is en dat niemand zou moeten beginnen met roken. Toch beginnen er elke dag in Nederlander 200 kinderen met roken.

Gevolgen van plain packaging

Uit een studie in Australië blijkt dat rokers die uit plain packs (dus de uniforme pakjes) roken, denken dat de kwaliteit van sigaretten lager is, roken geeft minder voldoening en rokers denken elke dat om te stoppen met roken. Daarnaast geven ze stoppen met roken een hogere prioriteit.

Roken is niet voor kinderen

Tabaksfabrikanten (BAT) zeggen dat roken alleen voor volwassenen is en dat ze kinderen niet willen laten roken. Plain packaging heeft volgens hen geen invloed op het beginnen met roken. Ouders en vrienden die roken hebben meer invloed op het beginnen met roken. En een merk staat voor een product met hoge kwaliteit en consistente producten die kunnen worden vertrouwd.
Het onderzoek van KWF is interessant. (Een aanvraag voor inzage in dit onderzoek is naar KWF gestuurd.) Zo wordt er gesteld dat de huidige pakjes de lievelingskleuren van kinderen hebben. Pakjes sigaretten zijn er in veel verschillende kleuren, dus dat er een lievelingskleur tussenzit is dan ook niet zo gek. De associatie met gezondheid en vakantie is interessant. Kleuren die in communicatie worden gebruikt worden geassocieerd met bepaalde waarden. De kleuren op sigarettenpakjes geven blijkbaar een positief gevoel. Dat is precies wat tabaksfabrikanten willen en wat anti-rookorganisaties niet willen.

Beginnen met roken

De kans dat iemand gaat roken wordt bepaald door omgevingsfactoren (verkrijgbaarheid, reclame, rookgedrag van ouders een leeftijdsgenoten) en door persoonsgebonden factoren. Als roken is geaccepteerd binnen het eigen sociale netwerk heeft dat invloed op het beginnen met roken. Eerst zijn de ouders de grootste beïnvloeders, later in de puberteit zijn dat de leeftijdsgenoten.

Antirookcampagne

De antirookcampagne in Nederland loopt al jaren. In de afgelopen jaren is het makkelijker een niet-roker dan een roker te zijn. Dit indiceert dat de campagnes effect hebben. Het percentage jongeren dat nooit gerookt heeft (of dat in ieder geval aangeeft in een onderzoek) stijgt al jaren.

Rookcijfers jongeren 1992-2012 Stivoro

Steeds meer jongeren hebben nog nooit gerookt. (http://customers.tns-nipo.com/stivoro/jongeren_start.asp)

Er wordt minder gerookt, jongeren beginnen gemiddeld wel steeds vroeger te roken. In 1989 was het op een leeftijd van 15,5 jaar en in 2006 was dit gedaald naar 14,9 jaar. (bron). In 2011 werd de eerste sigaret al opgestoken bij 12,8 jaar en dagelijks roken begon op een gemiddelde leeftijd van 13,7 jaar (bron)

Jongeren willen volwassen zijn

Er is nog een reden dat jongeren beginnen met roken. Ondanks dat campagnes worden afgestemd op volwassenen, wordt de boodschap gezien door jongeren. En jongeren willen volwassen zijn. Door kenmerken van een volwassene over te nemen, denken jongeren dat ze deze volwassenheid uitstralen. Alle producten die zijn bestemd voor volwassenen zijn hierdoor dus interessant voor jongeren.

Het doel van plain packaging

Terug naar plain packaging. KWF wil dat de positieve associaties met de huidige sigarettenverpakkingen verdwijnen. Door de verpakking te neutraliseren met plain packaging kan dit effect bereikt worden. Er is dan immers geen onderscheid meer mogelijk met merk, kleur of logo. In Australië zijn naast plain packaging foto´s van rokersziektes op de pakjes geplaatst. En dit ziet er niet erg prettig uit. Althans in eerste instantie, na een paar keer zien van het beeld zal het wel wennen.
Of door plain packaging minder jongeren gaan roken moet de toekomst uitwijzen.
 

Plain packaging – Gaan minder jongeren roken?

via
Plain packaging – Gaan minder jongeren roken?

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Via MarijnKrijger.nl en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Plain packaging – Gaan minder jongeren roken?

  1. Pussycat44 zegt:

    Interessant artikel, Marijn. Ik begon niet met roken omdat mijn vader rookte, maar meer als een gijntje toen ik student was. Ik rook nog steeds, maar mijn jongens niet. Die vinden het ook niet tof om te roken. Als die pakjes cigaretten dan groen moeten worden zal dat mij goed passen. Groen is nl mijn lievelingskleur ;-)
    In Zuid Afrika staan er wel diverse waarschuwingen op de pakjes, maar nog geen plaatjes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s