Goed voor het milieu?

We doen ons best zo groen mogelijk te leven. Afval wordt gescheiden, er wordt links gestemd, het kassabonnetje van de supermarkt wordt niet afgedrukt, er wordt in Priussen (Priusen? Prii?) gereden en voor elke vlucht planten we een boom om CO2 te compenseren.

Kassabon Albert HeijnDe kassabon van Albert Heijn

Als we over deze onderwerpen nadenken dan weten we ook gelijk dat het niet goed is voor het milieu, hooguit minder slecht. Ik vroeg het bonnetje bij Albert Heijn en op de achterkant stond:

“Sinds onze caissières eerst vragen of u een kassabon wilt voordat ze er eentje uitprinten, heeft Albert Heijn al zo’n 287.357 kilometer aan kassabonpapier bespaard. Als we dan toch aan het rekenen slaan (u leest tenslotte de achterkant van de kassabon): dat is 7,17 keer de omtrek van de aarde.”

De kassabon is ook nog eens op FSC-papier geprint. Het logo is een vinkje met een boom. De mensen die een kassabon willen hebben in ieder geval het excuus dat  de grondstof voor het papier afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. Het keurmerk zegt dan weer niets over het productieproces van papier.

Op de kassabon staat ook de claim: “Meer doen voor het klimaat. Gewoon bij Albert Heijn.” Uiteraard is dit bewonderenswaardig. Meer doen dan wat of wie? En als er meer wordt gedaan dan een concurrent, wordt het klimaat dan beter? En wat is een beter klimaat?

Groene marketing

Consumenten willen graag geloven dat ze het goed doen. Natuurlijk wordt dit ook verteld. Marketeers helpen graag met groene marketing zodat consumenten kunnen vertellen dat ze het goed doen. Zo bestempelen we elektrische auto’s als milieuvriendelijk, is het scheiden van afval het beste voor het milieu en is de moderne aflaat een geplante boom om CO2-uitstoot van een vliegreis te compenseren. Minder slecht is niet automatisch goed.

Uitstoot elektrische auto

Een elektrische auto die wordt opgeladen met energie die afkomstig is uit een kolencentrale zorg voor het verleggen van de uitstoot. Daar waar de auto rijdt is minder uitstoot, daar waar de energie wordt opgewekt meer. Beter is het om minder te rijden, minder auto’s te kopen, niet te vliegen, vaker te fietsen en te lopen en betere producten te kopen.

Goed voor het milieu?

De kassabon niet printen is een start. Afval scheiden is goed, nog beter is het om te zorgen voor minder afval. Bomen planten omdat je hebt gevlogen? Vlieg niet en plant toch een boom. Dat is nog beter.

Story of stuff

Tot slot nog een animatie over de ons consumentengedrag in the Story of stuff

http://ift.tt/1om23ML

<

p class=”st”>
Goed voor het milieu?

via
Goed voor het milieu?

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Via MarijnKrijger.nl en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s