Android One – iPhone 6. Lokaal – wereldwijd

Android_One_Logo De iPhone 6 is overal in de wereld te verkrijgen. Niet dat iedereen het zich kan veroorloven, maar het toestel is overal hetzelfde. De content kan verschillen, want er zijn verschillende app-stores. Google heeft drie Android One-toestellen geïntroduceerd in India. Google heeft een interessante strategie om leider te worden op de smartphonemarkt.

iPhone 6 logoDat wat Apple bedenkt in Cupertino wordt ook verkocht in Amsterdam, Parijs, Hong Kong, Bejing en Tokyo. Het lokale Amerikaanse product word wereldwijd verkocht. Lokaal wordt hiermee globaal. Er is een probleem, de smartphonemarkt is verzadigd in de meeste westerse landen.
Google denk dat wat in Amerika werkt niet per sé in andere landen hoeft te werken. Lokaal eenheidsproducten maken en vermarkten is Googles strategie. In India is de Android One op de markt gebracht voor iets meer dan $100,-. Er zijn drie toestellen beschikbaar: de Spice Android One Dream UNO Mi-498, de Micromax Canvas A1 en de Karbonn Sparkle V. Binnen een paar uur was de eerste levering uitverkocht.

Doelgroep van vijf miljard personen

De twee miljard mensen die al een smartphone hebben zijn de doelgroep van Apple, de overige vijf miljard, daar mikt Google nu op. En aangezien die vijf miljard een lager budget hebben zijn de Android One-toestellen lager geprijsd. De iPhone 6 heeft een prijskaartje van tussen de €699 en €999. Met verschillende abonnementen kan dit bedrag lager uitvallen. De Android Ones zijn nog €81,-

Productie, globaal vs lokaal

Apple kiest zorgvuldig de leveranciers en producenten. Ze zoeken wereldwijd naar de beste leverancier met genoeg capaciteit. Door wereldwijd te produceren zijn de logistieke kosten hoog. Google kiest voor lokale producenten om kosten laag te houden. In India zijn dat Micromax, Spice en Karbonn. De drie Android One-toestellen zijn bijna helemaal gelijk. De logistieke kosten blijven hiermee laag, het product nationaal en er is makkelijke toegang tot lokale marktkennis. Er is ingespeeld op de wensen van de gebruikers in India, zo zijn de toestellen voorzien van dual SIM-slots, FM-radio en een microSD-kaart. De Google-apps (Gmail, Maps, YouTube, Search en Translate) staan standaard op de toestellen.

Android one-exploded

Van Google kan nu worden verwacht dat er ook Android One toestellen worden geïntroduceerd in Indonesië, de Filipijnen en andere landen in Zuid-Azië. Logische samenwerkingspartners zijn dan Alcatel, Asus, Acer, Panasonic, HTC en Lenovo.

Software, locked

Apple controleert de content op iPhones. Een app in de app-store is bekeken, beoordeeld en goedgekeurd. Google staat voor Android One-toestellen alleen het originele OS (operating system) toe. Hiermee is Google dominant aanwezig op het toestel en kan een carrier of producent niet zijn eigen variant op het OS maken. Google heeft gezien bij Apple dat deze controle vruchten afwerpt.
Google snapt ook dat dataverkeer duur is en zorgt voor gratis OTA-updates (OTA = over the air, door de lucht) en ook 200 MB aan data om apps te downloaden. De data voor het gebruik van de apps is voor rekening van de gebruiker. Door Google Chrome te gebruiken wordt ook de datacompressieproxy (DCP*) van Google gebruikt, hiermee wordt het datagebruik verder verkleind.

De smartphoneoorlog, het gaat om content.

Google wil graag groot worden in de smartphonemarkt, net als Apple. Het gaat niet alleen om de toestellen, maar vooral om de content. De partij die bepaalt welke content te zien is of weet welke content wordt bekeken heeft kennis. Deze kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld advertenties op maat. Ook kan de data worden verkocht om meer te weten te komen over bepaalde doelgroepen. Apple heeft een succesvol contentmodel, voor elke gekochte app wordt een provisie afgestaan aan Apple.
Google weet waar de content staat en beheert een van de grootste databases in de wereld: YouTube. De inkomsten van Google zijn gebaseerd op het vertonen van advertenties. Niet voor niets wil Google de mobiele gebruikerservaring verbeteren. Als Chrome de beste mobiele browser is, kiezen de meeste gebruikers hiervoor en kan Google nog sterker gepersonaliseerde advertenties tonen.

TL;dr

Google verkoopt succesvol smartphones met Android One aan lokale doelmarkten, zoals India, voor een lage prijs door samen te werken met lokale partners. Apple verkoopt goede high-end toestellen in verzadigde markten.

 

Android One – iPhone 6. Lokaal – wereldwijd

via
Android One – iPhone 6. Lokaal – wereldwijd

Advertenties

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Via MarijnKrijger.nl en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Android One – iPhone 6. Lokaal – wereldwijd

  1. Geert Smits zegt:

    Sterk Blog! Als je dit leest kan je veel beter in Google beleggen dan in Apple. Ondanks dat ik voor een six-pack plus ga ;)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s