Waarom is Coca-Cola rood? Kleuren in marketing

Coca-Cola logoProducten zonder kleuren zijn bijna niet voor te stellen. Merken gebruiken kleuren in hun logo en huisstijl en onderscheiden zich hiermee van de concurrenten. Niet alleen het onderscheid is belangrijk, kleuren geven lading aan producten. Coca-Cola is rood en Pepsi is blauw, Wikipedia heeft een neutraal logo in grijstinten en Twitter, LinkedIn, Facebook en Vimeo gebruiken blauw.

Mannen zien minder kleuren dan vrouwen. Een man ziet roze, terwijl een vrouw, roze, magenta en zalm ziet. Hieronder staat een overzicht van de kleuren met daarbij de uitleg over de kleur, kenmerken van die betreffende kleur en voorbeelden van bedrijven die die kleur in hun logo gebruiken.

Rood

Logo van NintendoRood gaat over passie, de hartslag stijgt en ademhaling sneller. De emotie wordt aangesproken en het hongergevoel versterkt. Rood wordt veel gebruik in de opruiming en veel producten die in een impuls worden aangekocht gebruiken rood. Het is een kleur die bij het communisme hoort, alhoewel ook de Republikeinen in de VS deze kleur gebruiken. McDonalds wordt geassocieerd met rood en geel, zij zijn inmiddels aan het transformeren naar groen en geel. Coca-Cola is rood omdat de ontwerper van het logo het schreef in zijn eigen sierlijke handschrift met een rood potlood.

Aggressief, energiek, uitdagend, hoge attentiewaarde.

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Coca-Cola, Lego, Canon, Avis, Heinz, Texaco, Nintendo, YouTube

Paars

Logo van YahooPaars is een mysterieuze kleur. Het wordt geassocieerd met wijsheid en koninklijkheid, het wordt veel gebruikt in schoonheidsproducten en straalt kalmte uit. Roze is een afgeleide van paars, maar ook van rood.

Koninklijk, nostalgisch, mysterie, spiritualiteit.

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Yahoo, Hallmark, T-Mobile, Barbie

Blauw

Logo van FacebookBlauw is het populairst voor veel merken. Het stelt gerust en heeft associaties met de lucht en de zee. Mannen geven de voorkeur aan blauw. Het staat voor productiviteit. Conservatieve partijen gebruiken blauw, in de VS is dit de kleur van de democraten.

Betrouwbaar, onafhankelijk, veilig, verantwoordelijk.

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Facebook, Twitter, LinkedIn, Pepsi, Skype, Vimeo, Ford, GE, Dell, MS Word, Unilever, WordPress

Groen

Google Android MascotteGroen staat voor kalmte en gezondheid. Het is een symbool voor geld en staat symbool voor nieuwe groei. In relaxzones wordt deze kleur gebruikt. Het staat ook nog eens voor vruchtbaarheid.

Rijkdom, gezondheid, prestige, milieubewust

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Starbucks, Spotify, XBOX, Android, MS Excel, LandRover

Geel

Logo van FerrariGeel staat voor hoop en optimisme. Het doet denken aan de zon. Het is een kleur die zeker aandacht trekt. Het straalt warmte uit, het moedigt communicatie aan en staat voor jeugd en optimisme. In etalages is dit een kleur die de aandacht trekt.

Positief, licht, warmte, motivatie, creatief

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Nikon, IMDB, DHL, McDonalds, Hertz, Ferrari, Shell, IKEA

Oranje

Logo van FantaDe hoop en optimisme van geel wordt gecombineerd met de energie van rood. Het staat voor enthousiasme en het kan een waarschuwing zijn. Het kan ook aggressief zijn en creeert calls to action (Koop nu, schrijf je in). Het is een impulsaankoopkleur en geeft het merk een vriendelijke lading.

Vitaal, lol, speels

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Firefox, ING, Harley Davidson, Blogger, Fanta, Nickelodeon, Amazon

Bruin

Logo van NespressoBruin is simpel en aards, het staat ook voor kracht en duurzaamheid. Toch kan het aan modder of vuil doen denken, dus bedenk goed welke tint hiervan wordt gebruikt.

Natuurlijk, simpel, duurzaam

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
UPS, Nespresso, Chocotoff

Zwart

Logo van AdidasZwart is voor bedrijven die een klassieke uitstraling willen hebben. Bij dure producten werkt zwart uitstekend.

Prestige, waarde, tijdloos

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Adidas, WNF, 007, Cartoon Network, Sony,

Wit

Logo van AppleWit staat voor schoon, bijvoorbeeld een doktersjas, en ook voor puurheid, zoals in een trouwjurk. Wit wordt ook gebruikt om subliminals aan logo´s toe te voegen. Dit wordt dan gedaan door een deel van het logo op te vullen met een figuur of letter. Wit wordt veel gebruikt als tegenkleur voor een andere kleur. Zie ook zwart.

Puur, nobel, schoon, zacht

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Apple, Cartoon Network,

Regenboog

Logo van eBayAlhoewel er verschillende merken zijn die minimaal twee kleuren gebruiken, doen een aantal bedrijven er een schepje bovenop en gebruiken meerdere kleuren in hun logo. Hiermee geven ze diversiteit aan en ook dat ze veel producten onder de paraplu vermarkten.

Diversiteit, groots, vrolijk

Voorbeelden van bedrijven die deze kleur gebruiken:
Google, eBay en NBC

Kleur, emotie, gids

Bij The Logo Company kwam ik onderstaande infographic tegen over het gebruik van kleuren in logo’s.

Kleur, emotie, gids

Waarom is Coca-Cola rood? Kleuren in marketing

via
Waarom is Coca-Cola rood? Kleuren in marketing

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Via MarijnKrijger.nl en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie