“Liever een goedkope smartphone dan zo’n duur merk.”

De prijs is een belangrijke reden om te kiezen voor een bepaalde smartphone, het merk is slechts voor 20% van Nederlandse telefoonbezitters de beslissende factor, volgens Deloitte. Samsung is marktleider en Apple leidt in loyaliteit.

Dat het merk steeds minder belangrijk wordt, betekent dat er voor de voorkeursmerken ook een goed alternatief beschikbaar is. Waarom betalen voor een Samsung of een iPhone als er een smartphone is met (bijna) dezelfde specificaties die ook aan de behoefte voldoet en ook nog eens goedkoper is?

Het merk verdwijnt?

Microsoft heeft onlangs de eerste Lumia zonder de merknaam Nokia aangekondigd. Het sterke telefoonmerk uit Finland verdwijnt daarmee uit beeld. Althans, als het gaat om telefoons. Microsoft nam enkel de telefoontak van Nokia over. Het Nokia wat overbleef heeft deze maand een tablet aangekondigd, met de merknaam Nokia. Microsoft heeft nog wel het recht om het merk Nokia te gebruiken. In theorie kunnen er dus binnenkort producten met de merknaam Nokia verkrijgbaar zijn, die door twee verschillende fabrikanten zijn gemaakt.

Hema heeft deze maand eigen merk smartphones en tablets geïntroduceerd. Twee soorten smartphones en twee soorten tablets, en verkrijgbaar in twee kleuren. De keuze is simpel. Beide apparaten draaien op Android KitKat

Merkfans

In het onderzoek van Deloitte wordt de loyaliteit zichtbaar van Applegebruikers. Van de iPhonebezitters heeft 54% een iPad en 6% een tablet van Samsung. Van de Samsung-telefoonbezitters heeft 13% een iPad en 23% een tablet van Samsung.

Wat is het merk van de smartphone?

Een smartphone bestaat uit meerdere merken. Zo zijn er onderdelen, telecomaanbieders en operating systems van verschillende merken. Android had een 83,6% marktaandeel in het derde kwartaal van 2014, Apple 12,5%. Dit lage marktaandeel komt vooral doordat Apple zich richt op de bovenkant van de markt. Android is beschikbaar op een veelvoud aan toestellen, iOS van Apple slechts op een aantal toestellen.

Value appropriation

Value appropriation, Brandenburger and Stuart (1996)

De keuze op basis van prijs hangt samen met de groei van de SIM-only-abonnementen. Een goedkoop abonnement en een goedkope en gewoon goede smartphone erbij aanschaffen is steeds gebruikelijker.
Dat er moet worden geconcurreerd op basis van prijs betekent dat de markt volwassen is en dat de marge uiteindelijk helemaal wordt weggeconcurreerd is een logisch gevolg. De waarde van de keten wordt hierdoor verkleind. (zie ook de waardeverdeling van Brandenburger & Stuart (1996))

Uiteindelijk zal het onderscheidend vermogen van smartphones de doorslag geven voor de aankoop. Als het onderscheidend vermogen alleen bestaat uit prijs, is de consument op korte termijn de grootste winnaar. Die zit voor een dubbeltje op de eerste rang.

“Liever een goedkope smartphone dan zo’n duur merk.”

via
“Liever een goedkope smartphone dan zo’n duur merk.”

Over Marijn Krijger

Marijn Krijger is marketeer, blogger en webautochtoon. Specialist in: Strategie, Online marketing, CRM, Content en Analytics.
Dit bericht werd geplaatst in Via MarijnKrijger.nl en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie